Miért lehet az, hogy a kisiskolás gyermekeknél a matematika leckék alkalmával, olyan hosszú időn keresztül újra meg újra hasonló feladatsorozatot gyakorolnak?
Valószínűleg az lehet az oka ennek, hogy amikor a tanítónak sikerült kialakítania a számolás képességét, például 1-től 10-ig terjedő összeadást és kivonást helyesen végezve, hogy ez automatizálódhasson, készséggé kell átalakuljon. A készségfejlesztő játékok fő célja is az, hogy egy, már kialakult képességet addig gyakoroltasson, amíg az nem automatizálódik.
Ha a fenti példánál maradunk, akkor elmondható, hogy az összeadás és kivonás automatizálódásához megfelelő készségfejlesztő játék lehet például olyan kártyákkal való foglalkozás, amelyek elején a művelet látható, a hátoldalán pedig a végeredmény. Ezzel gyakorolva, a gyermek önállóan is fejlesztheti a számolási képességét.
A fejben való gyorsszámolás lényege tehát, hogy maga a műveletvégzés komplex procedúrája annyira leegyszerűsödik, hogy amikor a gyermek szembe kerül vele, akkor már nem kell végigmennie a művelet elvégzésének a lépésein külön-külön, hanem már a két szám megjelenése és viszonya azonnal aktiválja a helyes választ. Nehezített változatai ennek a játéknak azok a készségfejlesztő játékok, amelyek memóriajáték-szerűen dolgoztatják meg a gondolkodást.